دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

New World

الحق و الانصاف كه سيستم آكادميك در غرب امكانات بالقوه گسترده و البته وحشتناكي را براي تحقيق و توسعه فراهم آورده تا آنجايي كه وقت امروزم به جستجو در دنياي جديدي گذشت كه حيرت انگيز، ترسناك، عظيم و در عين حال دوست داشتني است. قریب به 9 سال از اولين مرتبه ورودم به اينترنت و آشنايي با دنياي اطلاعات و Information Overloading و .. مي گذرد و بعد از آن هيج وقت تصور نمي كردم كه روزي برسد كه دوباره اون هيجانات و احساسات شيرين تكرار شود. زهي خيال باطل . با باز شدن درهای جدید هر چند امروز يك قدم خودم را جلوتر از ديروز حس مي كنم که در واقع تصدیق این حرف تفکر برانگیز دوست خوبم بيل گيتس است که ما در دهه‌اي زندگي مي كنيم كه واقعيت‌ها انتظارات ما را به جلو مي راند.
(we are living in a decade that reality is driving our expectations)
ولي دوباره در برابر عظمتي كه امروز ديدم همان احساسي را پيدا كردم كه در سن 11 سالگي داشتم. امان از اين احساسات نوستالژيك.

صبح امروز يكي از دوستان خوب، صميمي و باهوشم به نام آرش از ايران، از من تقاضاي جستجو براي پيدا كردن تعدادي مقاله داشت از كتابخانه دانشگاه. ما هم افسار كار را داديم به خود آرش و گفتيم اين شما و اين هم Ryerson Library . مدتي گذشت و آرش پيغامي فرستاد و من را در بهتي عجيب و غريب فرو بود كه بالا رفتن ضربان قلب حاصل از شوك مربوطه هنوز به حالت عادي برنگشته. در باب دسترسي به نشريات در دانشگاه قبلا توضيحاتي داده بودم ولي دسترسي به بعضي از منابع وسيع و ارزشمند تحقيقاتي را خود من هم بي خبر بودم. Elsevier كه در واقع كشف آرش بود گنجينه ای است بي انتها و ارزشمند از Journal هاي تخصصي در رشته‌هاي گوناگون كه براي افراد عادي كه طالب آن هستند بسيار دست نيافتني است. ارزش يكي از اين مقالات براي نمونه اين گونه است:
USD 2,191 for all countries except Europe and Japan
EUR 1,959 for European countries

بسياري از اين مقالات در واقع دسترنج يك عمر زندگي آكادميك اساتيدي است كه ما حصل عمر خود را در قالب مقاله، تز و .. منتشر كرده اند. ناگفته نماند كه دسترسي به اين مقالات براي دانشجويان و اساتيد رايگان است. آرش همچنين توضيح داد كه در پي به توافق نرسيدن وزارت علوم ایران با سازمان مربوطه تا به امروز دسترسي به اين منابع براي دانشجويان فراهم نشده است كه واقعا تاسف آور است. عطش و شعفي كه از صداي آرش پيدا بود را به طور كامل احساس مي كردم و گفت كه من از صبح بلا انقطاع مشغولDownload كردن اين مقالات هستم. اما قسمت مهم داستان اين است كه آرش جان، Elsevier را فراموش كن. خونسردي خودت را حفظ كن. يك نفس عميق بكش و بدنت را در حالت Relax قرار بده و اين لينك را نگاه كن. كه نزديك به 200 پورتال مشابه Elsevier فهرست شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.